9 trins guide inden du lancerer din webshop

Tiden op til en lancering af en webshop er altid vild spændende. Men også nervepirrende – for har du nu husket det hele? Og hvad kan du gøre, for at det bliver en succesfuld lancering?
Inden man begynder at tænke på lanceringen af ens webshop, er der allerede lagt rigtig mange timers arbejde i det. Du har sikkert styr på dit produkt, som du vil sælge online. Måske har du lavet det selv, eller også har du endelig fundet den helt rigtige leverandør, som leverer det perfekte produkt! Du har måske lavet budgetter og har styr på de omkostninger, der er i forbindelse med opstart af en virksomhed og webshop. Men hvad så nu?
Noget af det vigtigste når du lancerer din webshop, er at være forberedt! Du har lagt meget tid, energi og sikkert også penge i din forretning. Derfor er det også vigtigt at gøre arbejdet op til lanceringen grundigt, så du gør alt, hvad du kan, for en succesfuld lancering, og din webshop kommer så godt fra start som muligt.
For at hjælpe dig på vej har vi lavet en 9 trins guide, så du får en god lancering af din webshop.

1. Dobbelttjek og tjek igen

Din webshop er færdig. Endelig. Men der er så mange små detaljer som man hurtig kan overse. Derfor, inden du begynder at lancere din webshop, så dobbelttjek! Virker alle links, er det de rigtige informationer der er om produkterne og er dine handels og leveringsbetingelser synlige?

Der er mange ting der skal være styr på, og det ville ikke være første eller sidste gang, hvis der er blevet overset en lille bitte detalje som har stor betydning. Vi anbefaler altid at man gennemfører nogle køb. Gå selv igennem kunderejsen. Kom ind på siden, find nogle produkter, er der forskellige udgaver af produktet? Og hvor nemt er det at finde ud af? Kan du nemt finde fragtpriser og leveringsbetingelser?

Men vigtigst af alt; gå igennem betalingen. Gennemfør et køb med dankort, mobilepay eller hvad du nu end tager på din webshop. Vær sikker på det hele er overskueligt og lige til for kunden, og ikke mindst – pengene bliver trukket.

Det er også en god mulighed for at tjekke din runderejse igennem. Får kunden fx en mail ved bestilling?

Ved at dobbelttjekke og tjekke igen, er du helt sikker på, at når ordrerne tikker ind, så kommer der penge i kassen, og du får de informationer, du skal bruge for at sende ordren, og kunden får en god oplevelse.

2. Bliv fundet på Google med gode søgeord 

Alle der er seriøse med deres webshop vil gerne findes på Google – helst aller øverst. Men det er desværre ikke noget, man kommer sovende til. Et rigtig godt sted at starte er med en søgeords analyse. Ved at bruge de helt rigtige ord i din tekst på din webshop, gør du det nemmere for Google (og andre søgemaskiner) at finde ud af, hvad din webshop handler om, og hvad du sælger. Når Google ved præcis, hvad du sælger, kan de bedre vise din side, når mulige kunder søger efter dine produkter.

Hvis du vil undgå de dyre værktøjer anbefaler vi, at du bruger Neil Patels Ubbersuggest, der er et virkelig godt og gratis værktøj. Du skriver blot et søgeord, der relaterer sig til det du sælger, vælger dansk og så vil der komme eksempler på søgeord, der kan være gode at bruge på din webshop (men husk at være kritisk, da det skal give mening for din webshop). De søgeord der giver mening for din webshop, arbejder du ind i din tekst.

3. Gør dig klar til at indtage de sociale medier 

Vi kan ikke komme uden om, at sociale medier er livsnødvendige for de fleste virksomheder (og nok specielt webshops). Og der er nogle få ting, du skal gøre, for at sikre din virksomhed er klar til at bruge de sociale medier til lanceringen.
Gør krav på dit navn!
Noget af det første du skal gøre, når du starter en forretning (og gerne med det samme, du har besluttet dig for et navn), er at sikre dig dit navn på relevante sociale medier. Hvilke sociale medier der er relevante for dig, kommer selvfølgelig helt an på, hvilket produkt du sælger, og hvor du sælger det. Facebook er som oftest der, de fleste opretter en konto til deres virksomhed – og det giver virkelig god mening. For næsten lige meget hvad du sælger, er dine kunder på Facebook!
Hvis du sælger visuelle produkter, er Instagram og Pinterest måske oplagt for dig. Og Youtube er oplagt for dig, der planlægger at producere video indhold.
Og vi kan altså ikke komme helt uden om den. Twitter. Twitter er en af de største sociale netværks i verden – selvom den ikke er så udbredt i Danmark endnu. Derfor er Twitter måske ikke så relevant, hvis du kun sælger produkter i Danmark, men hvis du har ambitioner om at nå til fx USA, er det nok på Twitter, du skal starte.
Selvom du ikke har tænkt dig, at bruge platforme som vi nævner her, så kan det være en virkelig god ide at sikre dig navnet på dem alle sammen alligevel. Så hvis din virksomhed på et tidspunkt finder det relevant, har du navnet, men samtidig forhindrer du andre i at tage navnet.
Du skal gerne bruge præcis det samme navn på alle dine sociale medier for ikke at forvirre dine kunder.
Gør dine profiler klar!
Når du opretter profiler på de relevante sociale medier, skal du sætte din profil op. Det betyder at du fx skal vælge profilbillede – og til Facebook også et coverbillede. Det kan også være en god ide at lave nogle enkelte opslag, så der er noget at kigge på for de besøgende.
Og så til det vanskeligste. Du skal have følgere! Det er de første 100-200, der er de vanskeligste. Men ved at arbejde på det hver dag, interagere med dine følgere, lave annoncer og fedt indhold, skal du nok få opbygget en god mængde følgere. Men det kræver tid, hårdt arbejde og tålmodighed.

4. Så er det tid til emails

Email marketing! Vi ved godt, at nogle siger, det er forældet – men email marketing beviser gang på gang, at det virker! Med email marketing får du en af de højeste ROI (return of investment – med andre ord; det er her du får mest for pengene). Det er en af de mest effektive marketing kanaler, og hvis du gør det rigtigt, kan du sælge rigtig meget over email.
Email marketing er populært, og derfor findes der også rigtig mange udbydere af systemer til at håndtere det. En af de mest brugte løsninger i Danmark er MailChimp, som er et rigtig godt valg. Vi anbefaler også, at du bruger Drip, da de tilbyder en masse gode ekstra funktioner, hvis du skal lave mere avanceret flows.
Du kan bruge email marketing på mange forskellige måder, og det kommer helt an på din forretning, hvad der er relevant for netop dig. Men en god start er at sætte en velkomst mail op, så når der er nogle, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, får de en velkomst mail. Derefter anbefaler vi, at du sætter et flow op, så der automatisk bliver sendt en række mails ud løbende, til dem der er tilmeldt dit nyhedsbrev.

5. Find ud af hvem der besøger din butik

Hvis du har en fysisk butik, kan du nemt interagere med dine kunder, snakke med dem, se hvad de kigger på osv. Når din butik er online, bliver det straks vanskeligere. Men det er der heldigvis råd for med Google Analytics. Analytics giver dig værdifuld indsigt om dine kunder og besøgende, og derfor er det vigtigt, at du installerer det fra start af.

6. Hvad skal der til før at du er tilfreds?

Det er vigtigt at sætte nogle mål, inden du lancerer din webshop. Ved at definere hvad det er, der er vigtigt for dig, forbliver du fokuseret. Men samtidig er det godt at sætte nogle mål, som du kan nå, og så husk at fejre dem når du når dem!
Du kan sætte dig mange forskellige slags mål. Du kan fx sætte mål efter:
– Månedligt salg
– Gennemsnitlig salgsordre
– Hvor mange der besøger din side
– Hvor mange der kommer tilbage til din side
– Hvor mange sider besøgende klikker ind på
– Hvor mange der skriver sig op til dit nyhedsbrev

7. Vær klar med en fragtstrategi

Når du starter en webshop, får du brug for at sende nogle produkter (medmindre du sælger digitale produkter). Derfor er din fragtstartegi en vigtig del af din forretning.
Du skal for eksempel overveje, hvad dine kunder skal betale i fragt? Eller vil du gøre fragten gratis? Det er også en rigtig god kundeservice at give fri retur.
Vil du på posthuset hver dag, eller vil du lave en aftale med fx GLS om, at de henter pakkerne hos dig? Der er meget at tage stilling til, så husk at have en hel klar strategi som også er tydelig kommunikeret på din webshop. Hvis der er noget der kan få kunder til at klikke videre til en anden webshop, så er det mangelfuld information på levering og returnering.

8. Promover din lancering!

Du er nu tættere på at kunne lancere din webshop. Så hvordan vil du lancere den? Mange vælger at give 20 % på deres produkter, eller hvad med at lave en konkurrence?
Hvilke kanaler vil du bruge for at gøre opmærksom på, at du har åbnet en webshop? Fx Instagram, Facebook, trykte medier, grupper på Facebook?
Det er nu du virkelig skal gøre opmærksom på dig selv og få kunderne ind på din webshop, så du kommer godt fra start.

9. LAUNCH!

Så er det tid til at gå i luften med din nye webshop! Du har selvfølgelig fået spredt ordet om din webshop, og mange er spændte på at komme ind på din nye side og købe dine produkter 🙂
Godt arbejde og held og lykke 🙂